Super zdrowy jarmuż w sałatce na chłodne miesiące

0

Gosia Waluszewska, autorka książki Metadieta, opowiada nam jak można jeść zdrowo i zgodnie z sezonowością …

Po dyniowej euforii czas na ‘króla zimy’ czyli jarmuż! Właśnie teraz zaczyna osiągać swoje maksimum urody i wartości. Srebrzyście zielony, dorodny, nieco gumiasty, zwarty, z rodziny kapustnych, przepełniony po brzegi kwasem foliowym, żelazem i chlorofilem – po odpowiedniej kulinarnej obróbce smakuje wybornie, szczególnie podprawiony sosami słodko-kwaśnymi. Lubi zimować pod kołderką śniegu, aż do wiosny 🙂

Jako, że zawiera kwas fitynowy (podobnie jak wszystkie kapustne) nie jest wskazany dla osób chorych na tarczycę. Ja jarmuż mocno parzę, wręcz moczę minutę we wrzątku, bądź gotuję. Można też marynować w oliwie i soku z cytryny, ugniatając dłońmi listki jarmużu, pozbawione łykowatych gałązek.

W zupach i sałatach jarmuż idealnie łączy się z pieczonymi ziemniaczkami ze skórką, pomidorami (suszonymi też), gotowaną fasolą, cytrusami bez białej wewnętrznej skórki, grillowaną marchwią, dynią, czy przecierem pomidorowym.
Aby ułatwić przyswajanie żelaza, bez którego jesteśmy wiecznie zmęczeni, a bywa, że budzimy się często w nocy, bardzo ważne jest spożywanie jarmużu (właściwie wszystkiego co zawiera żelazo) z kwaśnymi dodatkami.

 

Do sałatki potrzebujemy:

– mocno sparzone listki jarmużu (odrywamy od łodyg)
– 100 g cieciorki ugotowanej
– 1/2 szklanki żurawiny suszonej
– 1/2 Łyżki tartego imbiru korzenia
– 1/2 cytryny sok
– 1/2 szklanki oliwy
– 2-3 Łyżki owoców granatu
– szczypta soli, ew. świeżego pieprzu

Sparzony wrzątkiem jarmuż wydaje nieprzyjemny zapach, ale właśnie wtedy roślina pozbywa się związków, które blokują przyswajanie dobrych dla nas minerałów, szczególnie wapnia, jodu i magnezu!

Sparzone liście jarmużu ugniatamy dłońmi z odrobiną oliwy i sokiem z cytryny i zostawiamy na 15 minut w chłodnym miejscu. Następnie dekorujemy odcedzoną cieciorką i sosem poniżej.

 

Sos do sałaty:
Zalaną wrzątkiem żurawinę blendujemy z 1/3 pozostałej wody oraz z imbirem, sokiem z cytryny i oliwą. Można dosłodzić też miodem. Sałatę dekorujemy owocami granatu oraz sosem.Po prezentacji, dobrze jest przed zjedzeniem dokładnie wymieszać jarmuż z sosem. Smacznego!

Może ci się spodobać również Więcej od autora

Zostaw odpowiedź